John de Summer-Brason
Up FOREDRAG BØGER

 

 

 

Formidlingsarbejdet

Tekstforfatter, ghostwriter, PR, Public Relations, personlig branding, sparring, strategi, mediaplan, kursusledelse, pep-talk

'Gør noget godt, og fortæl verden det!' så kort kan Public Relations karakteriseres. Jeg har beskæftiget mig med fænomenet i en række sammenhænge: pressesekretær og fundraiser på teatre som Betty Nansen, Østre Gasværk og Amager Scenen. Informationsmedarbejder og rådgiver i fagbevægelse og i politik. Fotoet her er virksomhedsportrættet - fotograf Ole Christiansen - fra min tid i Merkonomernes Hovedorganisation.

Herudover kommer en længere journalistisk indsats som har givet mig et uvurderligt praktisk indblik i hvordan 'mediemaskinen' - som Dan Turèll ville have sagt det - arbejder. Som ansat og freelancer - deltid og fuldtid - har jeg været tilknyttet  Foto & Smalfilm, Berlingske Tidende, Merkonomavisen, Politiken, Infopaq.dk, Mediawatch.dk, Danmarks Radio P1 og Danhostel.dk.

Herudover har jeg udført enkeltstående opgaver for medier som Metronome, Nordisk Film Broadcast, APA Publishers (Politiken), Forsvaret, ÆldreSagen, AVM, Danmarks Radio, HK, Markedsføring, Kristeligt Dagblad, Parragon Book GmbH, Den Liberale Presse, Holmgaard Management, FastResults.dk   

Bærende for mit Public Relations-arbejde har været min skarpe pen, min ydmyghed over for andres ærinde (særligt når det er et  godt ærinde) og en indsigt i hvordan de beslutningsbærende dele af samfundet arbejder.

Mit PR-arbejde kan strække fra vidensintensiv støtte til en travl leder mht. strategi, taler, debatindlæg og mediavalg til langt mindre opgaver som at lancere en af mine venners nye koncertsted. Følgende BT-forside er fra et af mine mere spektakulære PR-stunts for at skaffe opmærksomhed omkring merkonomernes arbejde. I dette tilfælde linkede vi en ØK-uddannet, kendt excentriker med begrebet omstillingsparathed.

 

Samtidig med Markis tiltaget, kørte vi foredragsrække med Bagmandspolitiets chef Michael Clan, hvor han gav regnskabsfolkene tips om, hvordan de kan se, når et regnskab ikke er redeligt. Gennem denne kobling bevarede merkonomerne deres troværdighed i medieoffentligheden.

Du kan i øvrigt se et glimt af mig under Morten Grunwalds 70-års reception i Østre Gasværk Teater. Et uvurderligt lærested for mig.

Tekster, der rykker

Tekstforfatter, ghostwriter, strategi, sparring, second opinion: jeg hjælper gerne professionelle med deres kommunikation. Fælles for de mennesker jeg arbejder for, hvad enten de er lovende politikere, iværksættere eller terapeuter, er, at de har et stærkt behov for sparring, få lagt et strategisk oplæg, en mediaplan eller skrevet en pressemeddelelse.

Måske ser jeg en vinkel, som du ikke selv var opmærksom på, eller måske stiller jeg de spørgsmål, du burde have stillet dig selv!

Jeg har løst opgaver fra et par timers rådgivning af iværksættere til især ansættelse i etablerede organisationer. En specialitet jeg igen og igen har arbejdet med er pressekampagnen. Det meste af det jeg har lavet, er frembragt i forskellige former for ansættelse. Men indimellem kommer gentagne enkeltstående stand-ups.

Ved pressekampagne, er proceduren som følger:

  1. Indledende briefing
  2. Identifikation af målgrupper og valg af medier
  3. Research og konceptuelt oplæg
  4. Selve pressemeddelelsen (tekstarbejdet)
  5. Broadcast af pressemeddelelser per e-mail
  6. Attentions som kræver personlig opfølgning

Jeg har som sagt arbejdet med på meget dyre kampagner, tro mig, men også med enkeltstående opgaver der var skåret helt ind til benet, hvor arbejdsgiver og jeg alligevel har fået en gevinst.

Skal jeg nævne en god lille 'case', hvor et lille budget og mit talent og erfaring går op i en højere enhed, kunne det være Excellent Exams, et lille NLP-konsulentfirma, der coacher eksamensangste studerende til at vise den bedste udgave af sig selv. På iværksætter og NLP-master practitioner Jakob Hansen bud, støttede jeg ham op til sommereksamen 2007 med en række effektive salgsværktøjer: rådgivning om Google Adwords, pressemeddelelse, database over dagblades uddannelsesmedarbejdere, professionelle tidsskrifter, studentertidsskrifter - og konkrete resultater.

Kampagne 1 Excellent Exams

Den lille kampagne for Excellent Exams - pressemeddelse - gav følgende feedback: (1) Jyllands-Posten, (2) dagbladet Urban, (3) Journalisthøjskolens radio, (4) dagbladet Information.

Skal jeg nævne en lidt større case medpressemeddelelse i 5 versioner (afhængig af delsegmenternes preferencer), er det forsommerkampagnen 2011 for Danclimb ApS, et internationalt orienteret byggefirma inden for rope-access og industriklatring.

Kampagne 2 Danclimb ApS

Kampagnen for Danclimb gav følgende resultater: (1) Ekstra Bladet, (2) dagbladet Licitationen, (3) Idag.dk, (4), Erhvervsavisen, (5) Berlingske, (6) HVAC-online, (7) tidsskriftet Konstruktion, (8) Lokalavisen Amager, (9) Ørestad Avis, (10) Amager Bladet, (11) Danskbyggeri.dk (12) Danhostel.dk + arkitekturtidsskrift som ikke er online.

Man skal have gjort sig fortjent til medieomtale! Udgiften til kampagne skal sammenholdes med, hvad det ville have kostet, hvis man skulle have købt sig til den samme medieplads. Her falder kalkulen i reglen ud til PR-våbnets fordel.Højdernes håndværkere. John Clausen foran Bella Sky

Under alle omstændigheder kan en dygtig PR-indsats ikke stå alene. Ofte gør den salget noget nemmere. Jeg har arbejdet med på adskillige projekter, hvor vi - takket været en masse medieomtale - kunne skrue pænt ned for dyr annoncering, fordi tingene til en vis grad solgte sig selv.

Nogle af de bedste opgaver jeg selv får, får jeg gennem netværk! Folk, der kender mig og mine spidskompetencer. Dét du opnår gennem en styret og målrettet kommunikation overfor potentielle kunder gennem redaktionel nyhedsformidling, er at du eller din virksomhed fra at være totalt anonym, pludselig får profil. Folk lærer dig at kende! Dem man kender, netværker man med.

Pressemeddelelse Business for Danclimb ApSHvor jeg har været Danmark rundt med en Lotte Heise, hvor forudgående medieomtale solgte næsten alle billetter, er det sværere i andre brancher. For byggefirmaet Danclimb er øvelsen at lukke salget på den rigtige måde. Her vil jeg ikke anbefale telefonsalg. Men tror mere på annoncer i B-t-B medier og offensiv på de rigtige messer.

 

Kampagne 3 Forlaget Lucullus ApS

Smørrebrød i Danmark - stederne, stykkerne og historien. Forlaget Lucullus 2012

Det var med en sikker dømmekraft, at Børsens gastronomiredaktør Ole Troelsø og Forlaget Lucullus bad mig arbejde med på "Smørrebrød i Danmark". Hans gennemillustrede hyldest til det danske smørrebrød, med punktnedslag på de bedste af de bedste smørrebrødstempler vi har, er en lækkerbidsken som er nem at formidle. Smørrebrøddet; danskernes eneste bidrag til verdenskøkkenet.

Efter at have coachet på Oles pressemeddelelse, udsendt gennem Presswire, gik jeg - ud fra de 5 arbejdstimer som var afsat - i gang med at udvælge og opsøge nøglepersoner i mediebilledet. Resultatet er en fyldig dækning i fremtrædende medier bl.a.: (1) TV2 Nyhederne, (2) Weekendavisen, (3) Jyllands-Posten, (3) Københavneravisen, (4) JydskeVestkysten, (5) Kjellerup Tidende, (6) Radio24syv, (7) YouTube, (8) Lokalavisen Vejle

Jo, jeg har bidraget til mange andre og undertiden meget større projekter. Fælles for alle er, at man som markedsfører tuner ind på projektets branding-potentiale. Identificerer de målgrupper som en vare, en tjenesteydelse meningsfuldt kan kommunikere med - og så vrider man ellers sine kontaktparametre til der kommer en positiv feedback ud af det. Eller som det hedder i den gamle, men stadig gyldige AIDA-formel: Attention, Interrests, Desire, Action. Action er salget!

Copyright © 2004 John de Summer-Brason