Formidlingsarbejdet
Tekstforfatter, ghostwriter, PR, Public Relations,
personlig branding, sparring, strategi, mediaplan, kursusledelse,
pep-talk
'Gør noget
godt, og fortæl verden det!' så kort kan Public Relations
karakteriseres. Jeg har beskæftiget mig med fænomenet i en række
sammenhænge: pressesekretær og fundraiser på teatre som Betty
Nansen, Østre Gasværk og Amager Scenen. Informationsmedarbejder i
fagbevægelse og politik. Fotoet her er mit virksomhedsportræt - fotograf
Ole Christiansen - fra Merkonomernes Hovedorganisation.
Herudover kommer en længere
journalistisk indsats som har givet mig et uvurderligt praktisk
indblik i hvordan 'mediemaskinen' - som Dan Turèll ville have sagt
det - arbejder. Som ansat og freelancer - deltid og fuldtid - har jeg været tilknyttet Foto & Smalfilm,
Berlingske Tidende, Merkonomavisen, Politiken, Infopaq.dk,
Mediawatch.dk, Danmarks Radio P1, Danhostel.dk. og Affectum.
Herudover har jeg udført
enkeltstående opgaver for medier
som Metronome, Nordisk Film Broadcast, APA Publishers (Politiken),
Forsvaret, ÆldreSagen, AVM, Danmarks Radio,
HK, Markedsføring, Kristeligt Dagblad, Parragon Book GmbH, Den Liberale Presse,
Holmgaard Management, FastResults.dk, A.H. Riise, Aquapol m.fl.
Bærende for mit Public Relations-arbejde har været min skarpe pen, min
ydmyghed over for andres ærinde (særligt når det er et godt ærinde) og
en indsigt i hvordan de beslutningsbærende dele af samfundet arbejder.
Mit PR-arbejde kan strække fra
vidensintensiv støtte til en travl leder mht. strategi, taler,
debatindlæg og mediavalg til mindre opgaver som at lancere en bog,
en koncert, et nyt produkt etc.
Hvis jeg har haft en læremester i
dette forløb, er det Morten Grunwald. Som nyuddannet merkonom og
exam.art. i filmvidenskab havde jeg det kæmpe held at blive
pressesekretær på Grunwalds kunstneriske mest ambitiøse gæstespil af
alle, nemlig Royal Shakespeare Theaters 9- timers
mammuth-forestilling "Mahabharata" i Østre Gasværk 1988.
Da Morten Grunwald var den strikse,
superambitiøse teaterdirektør, men også den, der kunne gi' en ung
newcommer større og større ansvar i takt med at arbejdsopgaverne
lykkedes, fik jeg afprøvet en masse teori i praksis. Med
teaterverdenens voldsomt begavede hanelefant som mentor, fik jeg
suget knowhow til mig, som jeg har haft glæde af lige siden. Så
tusind tak, Morten! Jeg har senere samarbejdet med ham om mindre
projekter, som nu denne annonce (Jeg har gjort i Photoshop). Jeg kan
InDesign, men foretrækker at arbejde i Photoshop og Adobe Spark
(hvad de hurtige net ting angår).
Tekster, ja tak!
Tekstforfatter, ghostwriter, strategi, sparring, second opinion:
jeg hjælper gerne professionelle med deres kommunikation. Fælles for de
mennesker jeg arbejder for, hvad enten
de er lovende politikere, iværksættere eller terapeuter, er, at de
har et stærkt behov for sparring, få lagt et strategisk oplæg, en
mediaplan eller skrevet en pressemeddelelse.
Måske ser jeg en
vinkel, som du ikke selv var opmærksom på, eller måske stiller jeg
de spørgsmål, du burde have stillet dig selv!
Jeg har løst opgaver fra et par
timers rådgivning af iværksættere til især ansættelse i etablerede
organisationer. En specialitet jeg igen og igen har arbejdet med er
pressekampagnen. Det meste af det jeg har lavet, er frembragt i
forskellige former for ansættelse. Men indimellem kommer gentagne
enkeltstående stand-ups.
Ved pressekampagne, er proceduren som følger:
- Indledende briefing
- Identifikation af målgrupper og valg af medier
- Research og konceptuelt oplæg
- Selve pressemeddelelsen (tekstarbejdet)
- Broadcast af pressemeddelelser per e-mail
- Attentions som kræver personlig opfølgning
Jeg har som sagt arbejdet med på
meget dyre kampagner, tro mig, men også med enkeltstående opgaver
der var skåret helt ind til benet, hvor arbejdsgiver og jeg alligevel har fået en gevinst.
Skal jeg nævne en god lille 'case',
hvor et lille budget og
mit talent og erfaring går op i en højere enhed, kunne det være Excellent Exams,
et lille NLP-konsulentfirma, der coacher eksamensangste studerende
til at vise den bedste udgave af sig selv. På iværksætter og
NLP-master practitioner Jakob Hansen bud, støttede jeg ham op til
sommereksamen 2007 med en række effektive salgsværktøjer: rådgivning om Google
Adwords,
pressemeddelelse, database over dagblades
uddannelsesmedarbejdere, professionelle tidsskrifter,
studentertidsskrifter - og konkrete resultater.
Kampagne 1 Excellent Exams
Den lille kampagne for
Excellent Exams -
pressemeddelse - gav
følgende feedback: (1)
Jyllands-Posten, (2) dagbladet
Urban, (3)
Journalisthøjskolens radio, (4)
dagbladet Information.
Skal jeg nævne en lidt større case
medpressemeddelelse i 5 versioner
(afhængig af delsegmenternes preferencer), er det forsommerkampagnen
2011 for Danclimb ApS, et internationalt orienteret byggefirma inden
for rope-access og industriklatring.
Kampagne 2 Danclimb ApS
Kampagnen for
Danclimb gav følgende
resultater: (1)
Ekstra Bladet, (2)
dagbladet Licitationen, (3)
Idag.dk, (4),
Erhvervsavisen,
(5) Berlingske,
(6)
HVAC-online, (7)
tidsskriftet Konstruktion, (8)
Lokalavisen Amager, (9)
Ørestad Avis, (10) Amager
Bladet, (11)
Danskbyggeri.dk (12)
Danhostel.dk + arkitekturtidsskrift som ikke er online.
Man skal have gjort sig fortjent til
medieomtale! Udgiften til kampagne skal sammenholdes med, hvad det
ville have kostet, hvis man skulle have købt
sig til den samme medieplads. Her falder kalkulen i reglen ud til
PR-våbnets fordel.
Under alle omstændigheder kan en
dygtig PR-indsats ikke stå alene. Ofte gør den salget noget nemmere. Jeg har arbejdet med på adskillige projekter,
hvor vi - takket været en masse medieomtale - kunne skrue pænt ned
for dyr annoncering, fordi tingene til en vis grad solgte sig selv.
Nogle af de bedste opgaver jeg selv
får, får jeg gennem netværk! Folk, der kender mig og mine
spidskompetencer. Dét du opnår gennem en styret og målrettet
kommunikation overfor potentielle kunder gennem redaktionel
nyhedsformidling, er at du eller din virksomhed fra at være totalt
anonym, pludselig får profil. Folk lærer dig at kende! Dem man
kender, netværker man med.
Hvor
jeg har været Danmark rundt med en Lotte Heise, hvor forudgående
medieomtale solgte næsten alle billetter, er det sværere i andre
brancher. For byggefirmaet Danclimb er øvelsen at lukke salget på
den rigtige måde. Her vil jeg ikke anbefale telefonsalg. Men tror
mere på annoncer i B-t-B medier og offensiv på de rigtige messer.
Kampagne 3 Forlaget Lucullus ApS
Det var med en sikker dømmekraft, at Børsens
gastronomiredaktør Ole Troelsø og
Forlaget Lucullus bad mig arbejde med på "Smørrebrød i Danmark".
Hans gennemillustrede hyldest til det danske smørrebrød, med
punktnedslag på de bedste af de bedste smørrebrødstempler vi har, er
en lækkerbidsken som er nem at formidle. Smørrebrøddet; danskernes
eneste bidrag til verdenskøkkenet.
Efter at have coachet på Oles
pressemeddelelse, udsendt gennem Presswire, gik jeg - ud fra de
5 arbejdstimer som var afsat - i gang med at udvælge og opsøge
nøglepersoner i mediebilledet. Resultatet er en fyldig dækning i
fremtrædende medier bl.a.: (1)
TV2
Nyhederne, (2) Weekendavisen,
(3) Jyllands-Posten, (3)
Københavneravisen, (4)
JydskeVestkysten, (5)
Kjellerup
Tidende, (6)
Radio24syv, (7)
YouTube,
(8) Lokalavisen Vejle
Jo, jeg har bidraget til mange andre og
undertiden meget større projekter. Fælles for alle er, at man som
markedsfører tuner ind på projektets branding-potentiale.
Identificerer de målgrupper som en vare, en tjenesteydelse
meningsfuldt kan kommunikere med - og så vrider man ellers sine
kontaktparametre til der kommer en positiv feedback ud af det. Eller
som det hedder i den gamle, men stadig gyldige AIDA-formel:
Attention, Interrests, Desire, Action.