John de Summer-Brason
Up FOREDRAG BØGER Public Relations

 

 

Foredrag om mennesker, ikoner og medier

John de Summer-Brason foran Karen Blixens mekaniske kaffetørreanlæg ved Ngong Hills, Kenya (foto: David Svarrer)

Som foredragsholder kommer jeg mægtig gerne og taler om de emner, jeg i særdeleshed har beskæftiget mig med.

Med afsæt i personlig branding-bogen Berømmelsens anatomi har jeg siden 2004 holdt omkring 150 foredrag. Allermest om branding og personlig branding. Men som mit arbejdsliv har udviklet sig i retning af at undervise, taler jeg nu også om ikoniske danskere som N.F.S. Grundtvig, Karen Blixen, Mærsk McKinney-Møller, Dan Turéll og modige danske motorcyklister; Johannes V. Jensen m.fl.

Takket været min indsats som kursusleder på Krogerup, Højskolen på Kalø og Esbjerg Højskole er jeg løbende blevet bedre og bedre til at researche og formidle til et levende publikum. Jeg har altid været svært nysgerrig. Hvilket er en af grundene til at jeg elsker at møde et publikum. Det har været en stor oplevelse for mig, at kunne arbejde mig hen til foredrag som Glæde! og Hadet og foragtet. Sønderjydske kunstnere i dyst med samtiden.

Siden Berømmelsens anatomi kom i 2004 har jeg talt om personlig branding i små 100 forskellige sammenhænge: i Dansk Journalistforbund, Rotary-klubber, Gentofte Bibliotek, Vangede Bibliotek, Farsø Bibliotek, Vejen Bibliotek, FOF Gentofte, FOF Høje Taastrup, FOF Albertslund, Civiløkonomerne, Paludans Bogcafé, Frederiksberg Bibliotek, AOF Søllerød, Københavns Universitet, Copenhagen Business School, Dansk Forfatterforening, IT-fagforbundet PROSA, Frie Funktionærer, Literaturhaus, Næsseslottet i Holte, Spiritual Seminars, Dansk Marketing Forum, Økonomi&Personale A/S, Dansk Kommunikationsforening og forskellige afdelinger af Folkeuniversitetet, Junior Chambers og forskellige højskoler; Vestbirk Højskole, Musik- og teaterhøjskolen Toftlund, Uldum Højskole, Krogerup Højskole.

Jeg har ydermere talt ved en række lukkede erhvervsarrangementer. Til inspiration for virksomheder som ønsker min tilstedeværelse omkring personlig branding, hermed folderen fra "Livskvalitetsseminar" som SCA Hygiene Products har afholdt for ledere og mellemledere. Brug folderen som inspiration. Jeg bidrager gerne med tips til strukturering af netop dit arrangement:

Jeg har undervejs haft fornøjelsen af at samarbejde med spændende skikkelser som civiløkonomen Jens Romundstad, skuespillerinden Chili Turèll, partiformand Margrethe Vestager og personal-branding-eksperten, cand.merc. Uffe Just. Du kan få et indtryk af Uffe og min performance i Dansk Markedsføringsforbund her.

Jeg indretter mig gerne efter netop jeres målgruppe. Det er essensen af al professionel kommunikation at tale til folk netop dér, hvor de er! Jeg er den, der viser folk den respekt at tale i jakkesæt, når et interesseret publikum må formodes at møde i jakkesæt, og mere uformel påklædning, når det f.eks. gælder en motorcykel-klub.


John de Summer-Brason taler i Huset Markedsføring

Personlig branding - foredrag

I takt med at projektansættelser vinder frem har behovet for personlig branding aldrig været større. Med udgangspunkt i fascinerende skikkelser som Karen Blixen, Martin Thorborg, Mærsk Mc-Kinney Møller, Dronning Margrethe og Klaus Riskær fortæller jeg om den særlige X-factor personlig branding er, hvordan man kigger en trend ud, sætter sig i spidsen for den, positionerer sig i forhold til konkurrenterne, gør bekendte i sit netværk til ambassadører for sin sag, finder et brand man kan leve med, og vel at mærke bruger dette personlige brand til at styrke sin tilstedeværelse i offentligheden. Som ambassadør for sin virksomhed. Som aktør på Facebook eller LinkedIn.

Afhængig af, hvilken kreds mennesker jeg taler til, ta'r jeg fascinerende afstikkere. Nogen gange ønsker folk politikere som Helle Thorning/Lars Løkke eller Barack Obama behandlet. Andre gange er der dømt ren iværksætteraften med fokus på skikkelser som Martin Thorborg, Klaus Riskær, men også Karen Blixen. Jeg har også været uden for seancer som har været ren showbiz: fra Elvis over Dan Turèll til "Vild med dans" og X-Factor. Sig mig, hvem I er. Jeg kan så sige, hvordan foredraget skal vinkles og disponeres.


Med danske IT-iværksættere over hele verden. Om outsourcing.

Ud fra DANIDA-sponserede rejser til Kenya, Indien, Indonesien, Singapore fortæller jeg om de seje danske iværksættere jeg har mødt i det fjerne. Jeg fortæller om Karen Blixens fejlslagne forsøg på at forsyne europæerne med højlandskaffe. Om min mor, der som direktrice i tøjbranchen hørte til første bølge som mistede jobbet til lavlønslande. Jeg fortæller navnlig om de dygtige mennesker fra Ecco (Java), Danfoss (Java), Vestas, Larsen & Toubro (Mumbai), Digital Age Institute, Blixen (Nairobi), der har gjort deres for at Danmark er blevet et globalt begreb under fremmede himmelstrøg.  I min tilgang til stoffet er jeg bl.a. inspireret af Naomi Kleins "NO Logo"

Jeg afslutter med de spændende trends som tegner sig for den globale udvikling.


Branding Hitler: når personlig branding brænder!

Adolf Hitler med medlemmer af SAHan var elsket, omsværmet og beundret. Millioner af fans hang ved hans læber for at dele hans storhedsdrømme. Ikke blot var han belæst. Han omsatte også de tidlige amerikanske og franske kommunikationsteoretikere (som Gustave le Bon) i praksis. Alligevel gik det helt, helt galt. Fra 1942 og frem formåede manden, der troede mere på spindoktorer, end Wehrmacht-officerer, dårligt at tage en rationel beslutning. Jeg forklarer Adolf Hitlers slående effektive brug af forhåndenværende kontaktparametre, hans dristige satsning på drama og tempo, hans iøjnefaldende styling og durkdrevne networking - samt de dybe faldgruber i personlig branding-processen som ikke blot tvang historiens største forbryder til selvmord, men som vi udi abstraktionen stadig kan lære af. Personlig branding er farligt, specielt når genstanden for en given branding-proces ikke kommer til bunds i de ubevidste sfærer af sin personlighed gennem det psykologerne kalder 'selvaktualisering'. Man skal kunne 'leve' med sit personlige brand. Læs min kronik fra Jyllands-Posten 6.5.2005 'Adolf Hitler - når personlig branding bliver farligt' her. Eller hør min kommentar på P1 'Når vækst bliver absurd', hvor jeg beskæftiger mig med nationalsocialismens higen efter den ultimative vækst.

Jeg holdt 2007 Hitler-foredraget på Krogerup Højskole, hvor pædagogiske leder Morten Kruse havde flg. kommentar:

John de Summer-Brasons "Branding Hitler"-foredrag var usædvanligt. Det berørte på en overraskende måde et tidligt eksempel på branding, med Hitler som genstand. Det var befriende at se Hitler, som ellers er rent tabu, blive
udsat for kommunikationsanalyse, sådan som John gjorde det. Med gode pointer og filmeksempel som kraftigt virkemiddel.
 


Dan Turèll som personligt brand - foredrag 'Superdan' er Peder Bundgaards anmelderroste hyldest til vennen Dan Turèll

Dan Turèll fik for alvor turbo på karrieren ved at ride med på den provokerende stil Lou Reed og Andy Warhol havde vist på den amerikanske scene. Gennem selviscenesættelsen opnåede Dan Turèll nok råderum til at kunne udvikle et af det 20. århundredes bedst profilerede forfatterskaber. Det opbyggede forventningspres til Onkel Danny skulle imidlertid på sigt blive et problem. I foredraget præciseres hvordan Dan Turèll positionerede sig på den danske scene, hans virkemidler og i hele taget farer og fordele ved en bevidst iscenesættelse af sin person. Coveret stammer fra Peder Bundgaards fine biografi 'Superdan'.


Karen Blixen som personligt brand - foredrag Karen Blixen, adm. direktør, The Karen Cofee Company, British East Africa

Karen Blixen var ikke blot en eminent storyteller. Gennem hele sin karriere iscenesatte hun sig selv så raffineret, at hun til hver en tid kunne vække sensation og interesse omkring sin person. Hun var en sand mester i at gøre bekendte i sit netværk til ambassadører for sin sag. Akkurat som en bil- eller hvidevarefabrikant afprøvede hun sine mere poppede kulturprodukter i et ’subbrand’, og ved at etablere et hof af unge litterater på Rungstedlund som hun kunne ’crosspromote’ med, var hun ikke blot en foregangskvinde inden for branding. Ved at indgå et fuldstændig utraditionelt samarbejde med en meget yngre generation formåede hun også at gøre sit navn udødeligt. Jeg har arbejdet med Karen Blixen i forskellige tempi, startende med en universitetsopgave i litteraturvidenskab - som du kan læse her i form af først en Politiken-kronikken Baronessens mærkevarer fra 2.4.2000 og siden Berlingske-kronikken Karen Blixen Superstar fra 24.9.2005.


Mærsk Mc-Kinney Møller under generalforsamlingen 2004 på TaasingeMærsk in Memoriam - foredrag

Man kan dårligt sige ’Mærsk’ uden at der melder sig den uforlignelige sentens ’rettidig omhu’. Gennem sin utrættelige arbejdsindsats og dygtige underspil formåede Mærsk Mc-Kinney Møller gennem de knap 100 år han levede at skabe sig et uforligneligt navn samt en ekstrem formue.

I foredraget kommer jeg ind på, hvordan Mærsk-slægtens religiøsitet har tjent imperiebyggeriet, hvordan A.P. Møllers politiske markeringer har virket samlende på erhvervslivet, hvordan Mærsk’s asketiske stil er essensen af nordisk funktionalisme: Less is more. Læs mit indlæg om Mærsk-brandet på Kommunikationsforum.dk, samt min nekrolog sammesteds. Mærsk var ikke kendt for at svare sine biografer. Dette er dog ikke desto mindre sket med hensyn til 'Berømmelsens Anatomi'. Læs her skibsrederens feedback.


        Magien i Kongehuset - foredrag

Kongehuset var en trængt institution, da den publicitymindede prinsesse Ingrid begyndte sit reformationsarbejde i 1930’erne. Positioneringsstrategierne anskueliggøres gennem Ingrid og Frederiks heldige positionering over for kronprinsen, den senere arveprins Knud, og dronning Margrethes evne til at samle danskerne. Et godt eksempel på dygtig trendspotting er Dronningens kunstneriske satsning på ’Ringenes Herre’ – tyve år før de fleste andre. John de Summer-Brason, der deltog i Kronprinsebrylluppet i Københavns Domkirke, causerer over det store apparat, der ved festlige lejligheder tages i anvendelse.

Fordi Kongehuset som brand er både en ekstrem sejlivet, men også sårbar ceremoniel identitetsskabende faktor, har jeg i Danmarks Radio P1 Morgen den 6. juli forsøgt at indkredse de variabler i Tronfølgeloven som dels styrker, dels svækker vort Kongehus. Hør min kommentar hér.


Sønderjydske kunstnere i dyst med samtidenHerman Bang fra Asserballe

Karakteristisk for de kendte sønderjydske kunstnere, er deres forholden sig til det fysisk grænseoverskridende: professor Claus Carstensen og hans pissen op ad Panum Instituttet i København; Herman Bang og hans manierede poseringer; L:Ron:Haralds inderlige besværgelser; Erling Jepsen og hans skildringer af anarki, lovløshed og incest; Emil Nolde fra ekspressionisme til medlemskab af NSDAP; Frits Clausens oversete teaterstykker om bøndernes renteslaveri.
 
Ud fra kilder som fx Jette Hansens "Små drenge er dårlige elskere" eller Herdis Møllehaves essays om barndommen i Flensborg forklarer jeg modsætningsforholdet mellem de assimilerede og deres kunstnere. Ellers som TV2-værten Anders Breinholt forklarede, da seere ville vide, hvorfor han altid siger "Mojn": "Sønderjyderne er en meget stolt stamme!"

 


Nimbus. Fra iværksætterdrøm til fjendtlig overtagelse

Sammen med A.P. Møller hører P.A. Fisker, skaberen af  Nimbus og Nilfisk, til det 20. århundredes store iværksættere. I modsætning til Møller var der imidlertid ikke ro blandt stifterens arvinger. Da Klaus Riskær forsøger sig med Danmarkshistoriens første 'fjendtlige overtagelse' i 1987 har udviklingsafdelingen i den stenrige støvsugerkoncern længe sovet tornerosesøvnen. Jeg fortæller om min research Her er en glad Anders Fisker, civilingeniør og arving til A/S Fisker & Nielsen, på den allerførste prototype af den Nimbus model C 'Humlebi' som skulle motorisere danskernepå den oversete Nimbus-konstruktør Anders Fisker. Far&Søn-projektet. Samtaler med de overlevende Nimbus-ingeniører. Inspirationskilderne til Nimbus. De menneskelige dramaer op til opløsningen af A/S Fisker & Nielsen som siger spar to til 'Krøniken'. Mit venskab med Nimbus-entusiasten Poul Jørss.


 Berømte motorcyklister. Johannes V. Jensen & Co.

Jeg taler om berømte motorcyklister jeg har mødt eller beskrevet. Stærke personligheder som Johannes V. Jensen, Mogens H. Damkier, Anders Fisker, Jørgen Bitsch, Ida & Hjalte Tin, Biker Jens, Robbin Harms.

Mit udgangspunkt er bogen "Motorcyklister. Fra Johannes V. Jensen til Biker Jens" (Aschehoug, 2002), sommerkurserne "Motorcykelfascination" på Højskolen på Kalø og Borbjerg Mølle Kro og adskillige år med MC som stofområde på dagbladet Politiken. Jeg har talt om berømte motorcyklister for flere nordjydske MC-klubber, på forsamlingshuset i Brændstrup, hos Helsinge MC og på Hald Hovedgaard. Du får et rigtig godt indtryk af min performance ved at lytte til mig i interview med Simon Jul på Radio24syv.

Copyright © 2004 John de Summer-Brason